Weg met de innerlijke strijd

Dit bericht is geschreven door Mariet en Wietske van Yoga op de Zaak.

Je hart volgen… hoe doe je dat eigenlijk? De dagelijkse realiteit werpt vaak blokkades op om dit te doen. Van je passie je werk maken is bijvoorbeeld leuk, maar er moet ook brood op de plank komen. En door nee te zeggen tegen nog een taak erbij, zadel je een andere collega op met meer werk. Kortom; keuzes maken is nog niet zo makkelijk. Het epos De Bagavad Gita beschrijft hoe een Indiase prins leert te kiezen wat zijn lotsbestemming is. En ook al zijn wij geen Indiase prinsessen; de les die we eruit kunnen trekken kan ons zeker helpen bewuster te leven en betere keuzes te maken.

Bagavad Gita: het verhaal

De Bagavad Gita beschrijft een dialoog tussen Arjuna – de prins – en Krishna, één van de vele Hindoe goden. Arjuna, prins en krijger, staat aan de vooravond van een grote veldslag. Hij twijfelt enorm, omdat hij zal moeten strijden tegen een deel van zijn familie en vrienden. Hij wendt zich tot Krishna voor raad. De god wijst Arjuna op het feit dat hij een krijger is. Dat is zijn lotsbestemming, ook in deze moeilijke situatie.

Wat we ervan kunnen leren

Het verhaal staat bol van Indiase symboliek en religie. Toch worden er een paar heel belangrijke dingen gezegd, die ook hier in het Westen heel bruikbaar zijn. Dit vinden wij twee heel belangrijke thema’s:

 

 Alle wijsheid en kracht zitten in jezelf

Ook al denk je het soms niet te weten of voel je je alles behalve sterk; achter alle onzekerheid en gedachten ben je krachtig en wijs. Weet je niet wat je moet doen? In plaats van alles rationeel af te wegen, kan je beter een wandeling in de natuur maken of een meditatiesessie inlassen. Maak je hoofd leeg en merk op wat er omhoog komt. Intuïtief weet je wat goed voor jou (en de mensen om je heen) is. Heb er vertrouwen in dat het juiste antwoord omhoog komt op het moment dat je het piekeren loslaat.

 

Activiteiten met aandacht en zonder verwachtingen doen

Een heel belangrijk thema in de Bagavad Gita is Karma Yoga. Dit laat zich ongeveer vertalen als egoloos handelen. Door activiteiten met alle aandacht en zonder verwachtingen te doen, train je jezelf in het tot rust brengen van de geest. Door de focus compleet op je taak te richten en niet bezig te zijn met het resultaat, wordt de handeling een meditatie. Als de geest rustig is, handel je op een intuïtieve manier en voel je je meer verbonden met alles en iedereen om je heen. Hierdoor kom je in contact met je innerlijke wijsheid en kracht. In de mindfulness wordt deze techniek veel gebruikt. Met praktische oefeningen creëer je ‘mindfule’ momenten in je dag. Voorbeelden hiervan zijn je tanden poetsen met alle aandacht, of je eerste slokken koffie mindful drinken. Las dagelijks een paar van dit soort momenten in en je voelt je veel geconcentreerder, krachtiger en creatiever.

 

In al onze blogs hebben we willen laten zien dat we meer zijn dan onze gedachten en emoties. Onder al die turbulentie zit onze kracht/ onze ware aard. Leer je die kennen, dan kan je letterlijk leven vanuit je eigen kracht.

 

Lees hier blog 1blog 2 en blog 3 van Mariet en Wietske.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x