‘Investeren in jezelf’ is een populair business advies. Want wie investeert in zichzelf, wordt een goede ondernemer. Sterker nog, het is een vereiste. Want je kan nu eenmaal niet alles zelf.
Gedeeltelijk waar.
Je weet niet alles. En als je een training of coaching volgt, word je beter in je vak en daar worden jouw klanten ook weer beter van. Of het nu gaat over je ondernemersvaardigheden of persoonlijke groei.
Dus we investeren in onszelf. Wat mij echter opvalt is dat er zelden wordt gepraat over het bedrag wat je investeert in jezelf in verhouding tot de omzet die je draait. Of sterker nog: de winst die je maakt. Ik zie veel ondernemers die onder het mom van ‘investeren in zichzelf’ tienduizenden euro’s uitgeven en die niet terugverdienen. Die niet eens winst maken. En soms zelfs niet eens omzet draaien.
En dat snap ik niet.
Ik ben opgegroeid met het principe: ‘wat je niet hebt, kun je niet uitgeven.’ Lange tijd dacht ik dat het een ‘beperkende money mindset’ was van mij. Inmiddels weet ik dat het ‘gezond verstand’ is. In plaats van ‘investeren in jezelf’ kun je ook beginnen met het maken van omzet. Hoe dan? Heel simpel: door 1 klant te helpen. Daarna help je er nog 1. En dan nog 1. En dan heb je omzet. Eigenlijk heel simpel.
Een tweede principe, heb ik geleerd van mijn man: ‘verdienen zit ook in het uitgeven.’ En daar komt winst om de hoek kijken. Want als je veel omzet draait en net zoveel of nog meer ‘investeert in jezelf’, heb je niks (of vrij weinig) verdiend (geen winst).
Moet je dan helemaal niet ‘investeren in jezelf’?
Natuurlijk mag je investeren om je kennis te vergroten, vaardigheden te leren, blokkades te overwinnen, etc. Maar zie het in verhouding tot wat jij verdient. Spreek bijvoorbeeld een percentage met jezelf af wat je mag uitgeven aan training en coaching.
Dit advies klinkt saai. Het is veel fijner om te geloven dat als je veel in jezelf investeert, het dan dubbel en dwars terugkomt. Dat vanaf dat moment alles moeiteloos zal gaan.
Weet je, ik denk dat ‘investeren in jezelf’ zwaar wordt overgeschat. Dit zijn mijn tips:
- Blijf altijd kritisch. Heb je dit op dit moment echt nodig? Wat maakt dat je dit nodig hebt?
- Het bedrag in relatie tot je omzet. Hoe ga je dat bedrag terugverdienen? Hoeveel klanten moet je daarvoor hebben? Wat betekenen deze kosten voor je winst?
- Kijk goed naar de inhoud. Wat is het precies dat je koopt? Wat is het resultaat ervan? Wat is er hierna anders dan nu? En hoe weet je dat dan?
- Zie het bedrag in perspectief. Wat kun je hier ook van kopen? En wat levert dat je op? Is dit het waard? Ben je bereid dit bedrag daarvoor te investeren in geld en emotionele waarde.
Er zijn veel succesvolle ondernemers die zelden investeren in (business) coaching en training. Dus het is geen vereiste om succesvol te zijn.
Hoe zit het met mij?
Ik heb geïnvesteerd in verschillende (online) programma’s en (business) coachtrajecten. Van sommige heb ik achteraf spijt gehad. Ik was van dat geld liever op vakantie gegaan. En van andere heb ik nog steeds plezier. En het resultaat heeft niets met de prijs te maken.
Dus ja, ik investeer in mezelf, maar ben in de loop van de jaren kritischer geworden. Ik heb een budget voor coaching en training. En ik kijk altijd goed naar de beweegreden om te investeren in mezelf. Is het uit angst: ik ben bang dat ik niet genoeg kennis heb om mijn klanten goed te kunnen helpen. Of is het omdat ik echt iets wil leren: ik ben enthousiast over een bepaald onderwerp en kan niet wachten om daar alles over te leren.
Op dit moment doe ik dat door deel te nemen aan verschillende netwerken. En door ontzettend veel te lezen. Het eerste omdat het me uitdaagt mijn verhaal te vertellen aan mensen en anderen te ontmoeten. En het tweede omdat het mij ontzettend veel plezier geeft en ik het leuk vind om mijn kennis direct te vertalen en te delen in mijn eigen community.
Hoe zit het met jou? Hoe kijk jij aan tegen ‘investeren in jezelf?’