Dat het tijden van crisis zijn weten we wel. En dat het vooral draait om kostenbesparing ook. Het potje voor marketing raakt gauw op bij veel bedrijven; “dat kost alleen maar geld”. Is dat ook zo?
Het begint met een goed plan
Een goed marketingplan levert een doel op en de weg ernaar toe. Dit plan biedt een rode draad, juist in crisistijden. Deze zogenaamde rode draad kan je helpen bij het maken van keuzes; welke doelgroep ga ik benaderen, welke acties zet ik in, voor welke categorie ga ik nieuwe producten ontwikkelen, etc.
Bewaak de rode draad
Met je plan in het achterhoofd zet je verschillende marketingactiviteiten in gedurende het jaar. Doordat je de rode draad hierin bewaakt is alles op elkaar afgestemd. Hierdoor heb je een heldere uitstraling en dit zorgt voor herkenbaarheid bij de doelgroep. Doordat de doelgroep jouw bedrijf gaat herkennen groeit er vertrouwen. En bij welke bedrijven ben jij het meest geneigd iets te kopen?
Houd koers
Nu je op de goede weg bent is het belangrijk om focus te houden. Natuurlijk is het van belang om in te spelen op actuele zaken, maar doe dat altijd met jouw marketingdoel in gedachten. Doordat je focus houdt, weten jouw klanten voor welke producten of diensten ze bij jou terecht kunnen..
Marketing kost inderdaad geld. Als je werkt met een goed plan, de rode draad in je marketingactiviteiten bewaakt en koers houdt, levert marketing jou een herkenbaar gezicht in de markt, vertrouwen bij klanten en uiteindelijk meer omzet.