Als ik in een woord mijn levensmissie zou omschrijven is het zelf-expressie. Iets van mezelf uiten en laten zien aan de wereld. Hoe meer ik mezelf toesta delen wat er in mijn binnenwereld afspeelt hoe meer voldaan ik me voel. Hoe meer vreugde ik ervaar in mijn werk.
Er zitten nog heel veel overtuigingen op.
Want marketing moet wel ergens over gaan.
Het moet wel enigszins inhoud hebben.
En inhoud is voor mij altijd dat ik jou ga vertellen hoe je dingen moet aanpakken.
Dat ik checklijstjes maak.
Dat ik stappenplannen schrijf.
En ze werken zo niet voor mij.
En dan komt de angst om de hoek, want wat verkoop ik dan?
Als ik weer terugkeer naar mijn verlangen is het spreken vanuit mijn hart. Mijn inzichten delen als het gaat om zelf-expressie. Marketing is voor mij een vorm van zelf-expressie. Op die manier kan ik er geen genoeg van krijgen. Dan staat marketing voor mij gelijk aan het creëren van eindeloos veel content. En dat vind ik het allerleukste om te doen. Het allerliefste ben ik de hele dag bezig met het maken van content. Of het nu gaat om het delen van een inzicht in een blog, het geven van een webinar, het schrijven van een stuk voor mijn tweede boek, het spontaan vertellen van een verhaal in een Facebook live of een advies delen in een podcast. Als ik dat doe, ben ik op mijn best. Dan ervaar ik intense vreugde. Dan zit ik lachend achter mijn laptop.
Laatst zei een klant tegen mij: Jij ziet waar het verhaal over gaat. Dat vond ik zo’n mooi compliment. Want dat is precies waar ik goed in ben. Ik zie de rode draad in jouw verhaal. Ik zie wat jij te vertellen hebt. Ik zie wat jij in de wereld wilt neerzetten. En ik zie ook waar jij je nu nog inhoudt. Ik zie het als iets niet authentiek is. Ik voel het zelfs.
En telkens als ik dit uitspreek of opschrijf, wil ik vluchten. Terug naar de veilige wereld die oude marketing heet. Waar je gewoon de behoefte van de klant invult met een passend product. Meer niet.
Maar ik verlang zo naar nieuwe marketing. Waarin je de echte verbinding zoekt met klanten. Waarin klanten geen klanten meer zijn, zelfs geen fans. Maar bondgenoten.
Waarin we samen een verandering teweegbrengen.
Waarin we onderdeel zijn van iets groters dan onszelf.
Waarin het niet meer gaat om een merk zijn.
Waarbij het gaat over jezelf zijn.
Het uiten van jezelf in je marketing.
Niet om te verkopen. Maar om te leiden.
Om verandering teweeg te brengen.
Om te laten zien dat elke vorm van expressie een vorm van kunst is.
Dat marketing levenskunst is.
En dat is wat ik wil zien in jouw bedrijf en in het mijne.
Want dan alleen raak je klanten van hart tot hart en ben je met elkaar verbonden voor het leven.
Dat is mijn hartsverlangen.