Mensen doen zaken met mensen. Social media wordt steeds belangrijker. Waar we ons vroeger lieten beïnvloeden door die keurige mevrouw die het waspoeder aanprees op televisie, laten we ons nu beïnvloeden door vloggers en bloggers. Zij die online een persoonlijk merk hebben gecreëerd en reclame maken voor grote bedrijven. Het is duidelijk dat er een verschuiving plaatsvindt van televisie naar online. En er is nog iets dat heel duidelijk is.
Toen ik MT- lid was probeerde ik het Management Team ervan te overtuigen dat b2b (business to business) en b2c (business to consumer) eigenlijk onzin is. Het ging om p2p (people to people). Ze keken mij aan alsof ze water zagen branden. En nu, nog geen 10 jaar later: wordt er steeds vaker gepraat over p2p. En dat niet alleen. Het is een feit. Kijk maar naar het succes van YouTubers.
Dit is een voorbeeld van een visie die ik had en weliswaar heb gedeeld, maar al heel gauw weer heb ingeslikt. Ik kreeg namelijk geen bevestiging. Mijn omgeving (collega’s) herkenden het beeld niet. Ze konden niet plaatsen waar ik het over had. Hoe vaak houd jij je in omdat je ideeën geen bevestiging krijgen?
En wat betekent het eigenlijk als je ideeën geen bevestiging krijgen?
Dat ze ‘niet kloppen’?
Dat ze ‘fout’ zijn?
Dat jij het verkeerd ziet?
Nee, dat niet. Het betekent maar 1 ding: ze zijn nieuw.
Jouw ideeën zijn nieuw en daarom krijgen ze geen bevestiging. Mensen kunnen alleen bevestigen wat ze al kennen. Als iets nieuw is, moeten ze daaraan wennen. Ze hebben bewijs nodig om erop te kunnen vertrouwen dat het waar is.
En dat vertrouwen kun jij ze geven. Niet door je ideeën weer in te slikken en er nooit meer over te praten. Wel door jezelf uit te spreken. Door verhalen te vertellen over jouw idee. Door te vertellen waarom jij denkt dat het zo is. Door te vertellen wat jij ziet. Door jouw collega’s, medewerkers, klanten, etc. te laten kijken door jouw bril.
Verzamel moed en spreek jezelf uit.