Je herkent dit gevoel vast. Al zal je er niet trots op zijn. Ik herken het gevoel ook. Het is denk ik voor het eerst dat ik hier iets over schrijf.
Als je iets van jezelf naar buiten brengt, of dat nu in je business, in een boek of in een blog is, het roept altijd een reactie op (bij zender en/of ontvanger).
Het liefste wil je natuurlijk dat klanten voor je in de rij staan. Dat je wachtlijsten moet hanteren. Dat je boek als vanzelf een bestseller wordt of dat je blog spontaan viraal gaat.
Dit alles gebeurt vaak niet. Dan zijn we teleurgesteld in ons zelf. Het ‘niet goed genoeg gevoel’ steekt de kop op. En als dat lang genoeg duurt, ga je het ook nog geloven. Je raakt dan steeds verder weg van wat je wilt. Juist het tegenovergestelde gebeurt.
Dat komt omdat je dan behoeftig bent. Jij hebt iets nodig van jouw publiek. Je hebt hun waardering en erkenning nodig. Dat voelen ze. En dan rennen ze heel hard bij je weg. Vervolgens geloof jij nog harder dat je niet goed genoeg bent en voor je het weet doe je helemaal niets meer. Behalve jezelf verstoppen onder een grote deken.
Het eerste wat je kan doen, is je behoeftigheid opmerken. Als je iets de wereld in brengt, een blog, een boek, een nieuwe training, een workshop, een social media bericht, welke intentie zit daar dan achter?
Doe jij dat vanuit behoeftigheid? Wil je iets ontvangen? Wees hierin echt heel eerlijk naar jezelf. Het is niet makkelijk om dit toe te geven. Jij bent hierin niet alleen. Ik heb zo vaak iets gedeeld, in een zucht naar waardering. Omdat ik ergens nog geloofde dat ik er alleen toe deed als anderen mij waardeerden. Als dit het geval is, deel de blog dan niet. Geef die training niet.
Jij hebt op dit moment iets nodig van de ander. Terwijl jouw publiek iets nodig heeft van jou. Als jij naar een concert gaat, ben jij daar om de muziek, de dans in ontvangst te nemen. Diegene die optreedt, weet dat. Jij bent hier de artiest. Jij hebt niets van het publiek nodig. Jij bent nodig voor het publiek.
Ga eerst aan de slag om je gevoel te shiften van ontvangen naar geven. Van nodig hebben naar nodig zijn. Door erover te schrijven. Begin met de zin: als ik heel eerlijk ben…
Als je deze behoeftigheid hebt geshift (en dat gebeurt wellicht niet meteen, dan is er meer oefening nodig), dan ben je in staat het publiek te geven wat ze van jou verlangen. Dan geef jij. Dan ben jij van dienst. Dan lever jij een bijdrage. Als je vanuit die plek, vanuit die energie, jouw verhaal vertelt komt het altijd aan. Dan raakt het de harten van jouw publiek. Dan geef jij ze waar ze voor gekomen zijn.
Dan voel jij je ook de artiest, de schrijver, de businessvrouw, de adviseur, de leraar, de kunstenaar, etc. Welke rol je ook op je neemt, vanaf die plek ben je ontzettend krachtig.