Waar wil je om bekend staan?

Dit is een vraag die wij onszelf te weinig stellen. Inclusief mezelf. Als je me vraagt wat ik graag doe als het gaat om werk, zeg ik: schrijven, brainstormen, sparren, lezen en leren. Als ik dan vervolgens bedenk wat ik naar buiten breng, dan valt het me op dat ik daar weinig over deel, behalve over schrijven. En ook daar zit nog een verschil in.

Als ik deel over schrijven, denk ik dat ik met name tips moet delen en dat het heel praktisch moet zijn. Wat ik het liefste deel zijn de teksten die ik schrijf. Toch deel ik opvallend weinig teksten uit mijn boek. Ik kan me zelfs niet herinneren wanneer ik voor het laatst daar iets over heb gedeeld.

Mijn marketing- en mijn creatieve hoofd maken dan ruzie. Mijn marketinghoofd zegt dat ik moet delen wat de lezer nodig heeft. Mijn creatieve hoofd zegt dat ik wil delen wat mijn hart nodig heeft. Toch hebben ze allebei gelijk en het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Ze hoeven alleen maar samen te werken.

En de vraag: waar wil ik om bekend staan? helpt daarbij.

Als je daar antwoord op hebt, is dat het eerste wat opkomt bij mensen als ze aan jou denken. Ze kunnen jou dan makkelijker aanbevelen bij anderen.

Lange tijd won mijn marketinghoofd het van mijn creatieve hoofd en stond ik dus bekend als marketeer. Tot ik me realiseerde dat ik bekend wil staan als schrijfster. Dat vond ik natuurlijk ontzettend eng.

Wie was ik nu om mezelf na 1 boek schrijfster te noemen?
Mijn boek was niet eens een bestseller, dan telt het eigenlijk niet mee.
Misschien was dat wel omdat het niet goed genoeg was.
En was het niet gewoon geluk, kan ik wel een tweede boek schrijven?

Allemaal twijfels. Alles wat me tegenhield om mijn gewenste identiteit ook aan te nemen. Om mezelf te uiten op de manier die het meest goed voelt voor mij.

Marketing was veilig en vertrouwd. Dat deed ik in loondienst, ik deed het in het ondernemerschap, ik wist er alles van en ik vond het makkelijk. En toch als ik de vraag waar wil ik om bekend staan beantwoord is het niet marketeer.

Dus moest ik die veilige haven verlaten en de zee op gaan. Meedeinen op de hoge golven. Misschien wel over boord slaan en kopje ondergaan. Maar ik wist dat ik moest gaan, want in de veilige haven is niets te zien.

Je voelt het nu. Maar hoe doe je dat dan praktisch?

Beantwoord deze vraag voor jezelf: waar wil ik om bekend staan?
Als je dat lastig vindt, schrijf er dan 5 minuten over. Ze een timer en schrijf gewoon alles op.

Vervolgens ga je kijken wat dat dan betekent. Waar gaat nu de meeste aandacht in je werk naar toe?

Zo luisterde ik nog altijd naar podcasts over marketing en business. Natuurlijk leer je altijd weer bij en doe je nieuwe ideeën op, maar je voedt je brein met deze informatie terwijl het snakt naar andere informatie. Wat ik nu voortaan doe is podcasts luisteren van schrijvers. Dan heb ik een boek gelezen wat mij aanspreekt, ik zoek de schrijver op en luister naar enkele podcasts waarin hij of zij wordt geïnterviewd.

Daarna ga je naar je content kijken. Waar schrijf jij over? En komt dat overeen met jouw gewenste identiteit? Waar zou je over schrijven als jij deze persoon al was?

Ik kan wel blijven zeggen dat ik geen echte schrijfster ben met 1 boek en vervolgens er niets over delen, maar zo word ik nooit een echte schrijfsters met 10 boeken. Als ik er over deel, wordt het voor mij echter en dus ook voor de buitenwereld. Als ik het zelf niet geloof, gelooft een ander het ook niet.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x