Verkopen met je content.
Ik geloofde niet dat het kon. Nou ja, dat ik het kon. Ik had weleens iets verkocht online, maar het was niet genoeg. Ik geloofde het niet, terwijl ik het al wel deed. Grappig genoeg.
Er kwamen altijd klanten naar me toe, via mijn eigen netwerk. Na verloop van tijd vroeg ik me wel of of ik zo bleef ‘hobby-en’ of dat ik mezelf en mijn bedrijf echt serieus ging nemen.
Ik had het gevoel dat er meer in me zat dan ik nu liet zien. Dat had niet eens met de omzet te maken, maar met mijn kennis. Ik volgde vaak een training waarbij ik de inhoud al wist. Of nog erger, waarvan ik dacht dit klopt niet. Natuurlijk is het makkelijk om commentaar te geven vanaf de zijlijn. Ik hield mijn kennis vooral voor me zelf. Want als ik te veel deel, dan kopen ze niets meer bij me.
Maar waarom bleef ik dan telkens trainingen volgen?
Dat gaf ik mezelf weer op mijn kop.
Ik deed het allemaal niet goed. Ik ging niet naar netwerkbijeenkomsten. Ik deed niets aan sales. Dat hielp niet echt, natuurlijk. Maar ik kon het ook niet meteen veranderen.
Eind 2017 ging ik naar een evenement van Maartje Koper. Ik had een kaartje gewonnen. Na dag 1 had ik ontzettend veel energie. Ik was enthousiast. Ik merkte hoe leuk het was om met gelijkstemden te zijn en om ergens alleen naar toe te gaan. Op de terugweg in de auto dacht ik: “Stel je voor dat ik marketing en sales nu gewoon ontzettend leuk kan gaan vinden.” Ik was haast in jubelstemming. Als dat zou kunnen…
Ik had het toen nog niet door. Ik dacht nog steeds dat ik marketing en sales leuk moest gaan vinden op de manier waarop ik er toen tegenaan keek. Dus wat ging ik doen? Ik ging bij een business coach. Ik ging leren hoe ik beter moest gaan verkopen. Ik ging leren verkopen in webinars. Dat lukte. Ik leerde verkopen via 1 op 1 gesprekken. Dat lukte ook. Ik ging zelfs verkopen aan de telefoon. Lukte ook.
Niet dat je nu denkt dat ik alles kan. Niet iedereen zei ja, hoor. Er waren ook nee’s. Dus ik ging mezelf verbeteren. Ik ging nog meer leren over verkooptechnieken en volgde weer een training. Ik leerde welke vragen ik moest stellen, hoe ik het aanbod moest doen. Ik vond het nog steeds interessant en ik had nog steeds het idee dat ik er steeds beter in moest worden.
Geleidelijk aan werd het me duidelijk dat ik het nog steeds niet leuk vond. Natuurlijk werkte het. Maar dat was niet de reden waarom ik het wilde leren. Ik wilde het echt leuk vinden. Ik kon het wel, maar ik vond het niet leuk.
Het voelde alsof je als kind naar de turnclub werd gestuurd, terwijl je liever wilde voetballen. Je kon turnen, zelfs nog goed ook. Maar je vond het niet leuk. Je had veel meer zin in voetbal.
Toen werd ik een beetje recalcitrant. Sales was stom. Veel geld willen verdienen ook. Even dreigde ik weer in de hobby-fase te komen. Ik wilde vooral veel plezier hebben in ondernemen en ik snapte heus wel dat het niet altijd heel leuk is. Maar als ik geen plezier kan hebben in ondernemen, dan ga ik liever in loondienst bij een leuk bedrijf met dito mensen. Dan heb ik ook plezier.
Wat heb ik toen gedaan?
Ik heb een besluit genomen. Ik wil online ondernemen. Dat wil ik al heel lang. Sinds 2006 om precies te zijn. Toen startte ik mijn webshop, toen de grote fashion retailers nog niet geloofde in online kleding verkopen. Toen deed ik het gewoon.
In 2014 kwam het weer op mijn pad. Ik volgde B-school van Marie Forleo. Ik houd van online. Dus daar zat het in voor mij. Toen startte ik de Eigenwijze Business Community. En wat vond ik nu zo leuk hieraan?
Het schrijven. Het creëren.
En het werd steeds duidelijker. Schrijven is het echt. Daar ligt mijn kracht. Ik krijg er energie van. Toen verzon ik de WhatsApp training RELEVANT. Dat ging over inspirerende content maken die ook relevant is voor de klant. De training werd een succes. Veel inschrijvingen. Veel complimenten over de inhoud en de vorm.
En toen dacht ik ineens: verkopen met je content.
Ik wil gewoon schrijven en dan wil ik dat mensen mijn producten en diensten kopen. Dat realiseerde ik me tijdens de training. En het grappige was: dat deed ik al. Ik had de training RELEVANT verkocht met mijn schrijfsels. Ik heb niemand gebeld. Ik heb geen verkoopgesprekken gevoerd. Ik heb niemand hoeven overtuigen.
En ik deed het altijd al. Mijn eerste serieuze klant kwam via een Linkedinbericht dat ik schreef over marketing.
Veel succesvolle ondernemers zitten nog steeds op het oude verkoopstuk. Het lijkt of ze bijvoorbeeld verkopen via een webinar. Maar ze bellen de klanten van het webinar na of ze houden toch nog een 1 op 1 gesprek. Succesvol weliswaar. Maar niet mijn manier. En ik realiseerde me ook dat ik dat nooit zou gaan doen. Ik word daar gewoon niet blij van.
Waarom zou ik niet kiezen voor waar ik wel blij van word? Door te verkopen met mijn content en anderen leren hetzelfde te doen. Er zijn zoveel mensen die een hekel hebben aan marketing en verkoop en dat komt gewoon daar dat stuk van overtuigen, pushen en ‘misleiden’. Het ‘voet tussen de deur’ – gevoel.
Ik wil niet dat er op zo’n manier aan mij verkocht wordt en ik wil ook niet op die manier verkopen. Er is dus een andere manier. En ik heb al succes met die manier. Ik zag het alleen zelf nog niet.
Nu ik het zie, geloof ik het.