Module 2: structuur in content.
Je gaat nu meteen aan de slag met zichtbaar zijn. Doseren is een belangrijk element van de tijger-fase. Om maar weer over hardlopen te beginnen. Als je ineens 5 keer per week gaat trainen, kun je je spieren overbelasten. Maar ook je geest. En daarmee verklein je de kans dat je deze nieuwe gewoonte ook gaat volhouden.
Doseren betekent kiezen. Eerst kijken we naar WAT je boodschap is, vervolgens naar HOE je die gaat communiceren en daarna WAAR en dan ga je KIEZEN.
WAT
Wat is jouw marketingboodschap?
Beantwoord de volgende vragen voor een antwoord:
Wat doe je?
Wie zijn jouw klanten?
Voor welk probleem kunnen klanten bij jou terecht?
Wat is jouw oplossing?
En wat is het resultaat van die oplossing voor jouw klanten?
Voorbeeld:
Ik ben een shampoofabrikant. Mijn klanten zijn vrouwen met krulhaar. Hun probleem is pluizig en dof haar. Ik maak shampoo met arganolie. Het resultaat van wassen met die shampoo is glanzend krullend haar.
Let op:
Denk niet te lang na over je marketingboodschap. Zet een timer op 30 minuten. Daarna ga je verder met wat je op dat moment hebt. Je kan je marketingboodschap later nog verbeteren. Het gaat er nu om dat je een uitgangspunt hebt om aan de slag te gaan.
HOE
Je kan op verschillende manieren communiceren:
- Tekst
- Beeld
- Video
- Audio
Wat is jouw voorkeur om te communiceren? Ben je iemand die liever belt of mailt? Spreek je liever voor een groep of schrijf je liever een artikel? Vind je 1 op 1 live contact fijn of heeft jouw voorkeur online?
Kies o.b.v. jouw voorkeuren jouw primaire communicatievoorkeur. Bijvoorbeeld: tekst.
Natuurlijk zijn bijvoorbeeld tekst en beeld met elkaar verbonden. Maar het gaat om jouw primaire voorkeur. Als jij houdt van beeld, dan richt je daar de meeste aandacht op. Dan kies je bijvoorbeeld voor het maken van infographics of mooie foto’s.
WAAR
Dit is het kanaal waar jij zichtbaar bent. Hieronder opgesplits in online en offline. Het is geen uitputtende lijst, er zijn meer mogelijkheden. Kijk ook hier naar je eigen voorkeuren. Waar voel jij je prettig? Wat past bij jou? Wat doe jij van nature?
Online kanaal
- Website
- Webshop
- Blog
- Social media
- Digitale pers
- App
- Online workshop / training
- Webinar
Offline kanaal
- Evenement/beurs
- Winkel/kantoor/pand
- Workshop
- 1 op 1 gesprek
- Brief
- Gedrukte pers
- Geschenk/gadget
- Bijeenkomst/vergadering
KIES
Je gaat nu kiezen.
Kies jouw voorkeur voor content: 1 of 2
Kies jouw voorkeurskanalen: 3
Het wil niet zeggen dat je de rest niet mag doen, maar hier ligt jouw focus op. Dit doe je altijd. Het andere alleen als je tijd over hebt.
PLANNING
Planning bestaat uit twee zaken:
- Je plant ruimte in je agenda voor het maken en plannen van content
- Je plant de content.
Het klinkt een beetje absurd. Ik weet het. Maar als je geen ruimte in je agenda hebt om de content te maken, wordt het ook moeilijk om de content te plannen.
Hoe plan je content?
- Kies een frequentie die je makkelijk vol kan houden
- Maak je content voor 1 week op 1 moment
- Houd focus op je kanalen en je type content.
Als je dit structureel doet ben je consequent zichtbaar bij jouw doelgroep.
SPONTAAN
Mag je ook spontaan content plannen? Natuurlijk, maar let op voor verlies aan focus. Dit is de fase van doseren. Dus doe het alleen als je tijd over hebt. Ga niet te hard van stapel. Het gaat erom dat je dit volhoudt.
Tot slot
Sta jezelf toe om te leren.
Houd focus, doe niet alles tegelijk.
Wees vriendelijk naar jezelf. Fouten maken mag.