Wat ik weet over storytelling – de sweet spot (deel 1)

Na zo’n tien jaar maken en geven van (online) trainingen heb ik ontzettend veel informatie verzameld waar ik nu niets meer mee doe. Dat leek mij jammer, vandaar dat ik het hier op deze blog ga delen in aangepaste vorm.

Het eerste onderwerp waar ik graag wat meer over wil vertellen is storystelling. Ik heb jarenlang als marketeer gewerkt en storytelling was het ding om de aandacht van de consument te grijpen en vast te houden. Ik werd niet bepaald warm van het vertellen van verhalen op deze manier.

Het delen van een verhaal voelde voor mij vanuit marketingoogpunt vaak als nep of zelfs als misleiding. Nu ik geen marketeer meer ben en hier schrijf voor mijn eigen plezier, doe ik dat op een veel natuurlijkere manier en dat voelt veel prettiger.

Dat betekent natuurlijk niet dat je geen reclame voor jezelf mag maken. Of je nu een eigen bedrijf hebt of niet, jezelf op een bepaalde manier promoten hoort erbij. En verhalen vertellen is een mooie manier om verbinding te maken. Dan promoot je jezelf zonder dat je er bewust mee bezig bent.

Storytelling dus. Deze eerste blog gaat over de sweet spot.

De sweet spot is de overlap tussen: waar jij goed in bent, waar je passie voor hebt en waar mensen bereid zijn voor te betalen. Als je dat weet, heb je de basis voor succes.

Hoe is de sweet spot voor jou? Probeer eens door de ogen van een vreemde naar jouw eigen leven te kijken. Dan zie je
dingen die je voorheen nog niet zag. Wat je ook kan helpen is om iemand die dichtbij je staat hiernaar te vragen.

Uitdaging

Deel een verhaal over jouw sweet spot. Als je jouw sweet spot nog niet helder hebt, geen probleem. Door het schrijven krijg je helderheid. Schrijf het antwoord op deze vragen op.

  • Wanneer zei iemand dat jij ergens goed in was wat jij zelf nog niet wist?
  • Waar heb jij passie voor en hoe ontstond die passie?
  • Waar word jij op dit moment voor betaald?

Dit gaat natuurlijk over storytelling, dus het verhaal mag ook naar buiten toe. Vertel het aan iemand, deel het op Instagram of in de pauze op je werk.

Ik kan natuurlijk niet achterblijven. Tijdens het werk op de kwekerij ben ik er achter gekomen dat ik snel in de gaten heb waar dingen nog niet helemaal gestroomlijnd lopen en hoe bepaalde processen kunnen worden vereenvoudigd. Ik kwam daarachter omdat het benoemd werd door anderen. Ik had het zelf niet in de gaten, maar vond wel een verklaring voor mijn ‘bemoeizucht’ bij andere werkgevers. En realiseerde me dat ik het ook ontzettend leuk vond om deze zaken bloot te leggen en samen met anderen te verbeteren.

Het is dus best leuk om met de sweet spot aan de slag te gaan. Wie weet wat je allemaal ontdekt. Veel plezier!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Ik ben benieuwd wat jij vindt, laat een reactie achter.x