Rust heb je echt nodig

Reclameboodschappen komen de hele dag naar ons toe. Zet de televisie aan en je ziet hoe gelukkig je wordt van witte tanden of dat je zelfs een menstruatiedag vrolijk dansend in de zon kan doorbrengen. En op social media zien we hoe een hip interieur ons levensvreugde brengt. Of worden we overtuigd een cursus te volgen die op miraculeuze wijze ons levensdoel ontvouwd.

We geloven dat we deze dingen nodig hebben om ons leven waarde te geven. En we weten ook allemaal wat het doel is van reclame; producten en/of diensten verkopen. Dat weten we en toch geloven we in de belofte van een nieuw product. Niet omdat we dat product zo graag wil hebben. Nee, wij willen hebben wat het ons belooft: geluk, gezondheid, vreugde, voldoening en geld. Dat is wat wij echt willen. Maar vinden we dat in de aanschaf van nieuwe producten?

Je weet het antwoord zelf al. Kijk maar eens om je heen. Hoeveel spullen heb jij verzameld die je eigenlijk niet nodig hebt? Hoeveel kledingstukken hangen er in de kast die je nooit draagt? Met hoeveel speelgoed speelt jouw kind echt? En hoeveel kussens passen er op je bank?

Ik weet niet wat jij nodig hebt om gelukkig te zijn. Ik weet wel hoe je erachter kan komen. Dat is rust. Het inbouwen van rustmomenten in het dagelijks leven. Niet het hele leven vol plannen. Niet van activiteit naar activiteit hollen. Niet elke stilte opvullen met woorden.

Dat is niet makkelijk. Het leven is hectisch en druk. Er worden hoge eisen gesteld. Toch kun je ervoor kiezen om rust prioriteit te laten zijn en geen sluitpost. Rust is een basisbehoefte, een eerste levensbehoefte. Stel je eens voor hoe je dag eruitziet als je niet hebt geslapen? Dan weet je hoe belangrijk rust is.

“Rust is geen sluitpost.’

Een manier om meer rust in te bouwen is het doen van deze simpele oefening voordat je gaat slapen. Ga op je rug op bed liggen met je armen langs je zij. Adem rustig in en uit. Je hoeft je ademhaling niet te forceren. Vervolgens ga je met je aandacht langs je hele lichaam. Begin bij je tenen, voel of daar spanning zit. Ga vervolgens naar je knieën, heupen, rug, armen, schouders, nek, kaken. Je hoeft niets te doen. Het enige wat je doet is ervaren. Voelen waar in je lijf er spanning zit. Dat is alles.

Meer tips voor rust, lees je hier.

 

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x