Ontspannen de feestdagen in met yoga

Een beter moment om een blog te schrijven over yoga is er niet, zo aan het einde van het jaar. Zoals iedereen om ons heen zijn ook wij DRUK! De laatste dingen afronden op werkgebied. Kerstvieringen van onszelf en kinderen. Logistieke planningen maken van waar en naar wie we toe gaan rondom Kerst en wat we mee gaan nemen. Het hele gezin moe en daardoor niet altijd even gezellig… Herken je dit beeld? Dan is het tijd om even een kleine pauze in te lassen en dit artikel te lezen. Wij, Mariet en Wietske van Yoga op de Zaak, laten je graag zien hoe je met een paar simpele tips in deze drukte ontspannen kan blijven.

Yoga voor meer rust in je hoofd

Duizenden jaren geleden liepen mensen tegen precies dezelfde obstakels aan als nu. Toegegeven; er waren nog geen smartphones en er was nog geen sprake van globalisering, maar kennelijk ervoeren onze voorouders toen ook veel stress. Vaak ligt de oorzaak van stress in ons hoofd. Ons geweldige brein geeft ons niet alleen veel mogelijkheden, het geeft ons ook letterlijk kopzorgen. We denken en piekeren teveel. Soms zoveel dat we er niet van kunnen slapen, het ons tegenhoudt in wat we willen doen of ons zelfs ziek maakt. In het oude India bedachten ze een manier om de geest tot rust te brengen. Niet met een pilletje, maar met oefeningen om de onrustige geest te temmen. Yoga noemden ze het.

Meer dan houdingen

In het Westen associëren we yoga met houdingen. Misschien ook nog met meditatie, maar dan houdt het op. Dat is jammer, want yoga is een filosofie. Een manier van leven om meer rust te ervaren. Niet alleen op de yogamat, maar juist ook als je daar vanaf stapt. Want dan begint de echte uitdaging. Dan is het niet stil en staat er geen rustgevende muziek op. Op de mat oefen je in een ‘veilige’ omgeving wat je daarbuiten wilt bereiken: rustig blijven, ook als er onverwachte of minder leuke dingen op je pad komen. Mild zijn voor jezelf en voor anderen hoort daar ook bij, evenals je niet laten meeslepen in emoties en gedachten.

Zoals met alles moet je daarvoor oefenen. Door dagelijks adem, aandacht, lichaam en hoofd te trainen leer je de onstuimige geest te bedwingen. Klinkt dit als veel werk? Dat hoeft niet zo te zijn. Yoga en mindfulness kan je beoefenen tijdens de dagelijkse activiteiten die je doet. Drink bijvoorbeeld je eerste kop koffie met al je aandacht. Proef, ruik en voel wat de koffie met je doet. Wees niet bezig met je mail of andere dingen. De kop koffie drinken is alles wat je doet. Zo train je je concentratie en breng je de gedachtestroom in je hoofd tot rust. Het kost een minuutje van je tijd, maar daarna werk je veel efficiënter. Probeer het maar eens.

Oefeningetjes om de kerst ontspannen in te gaan

Zoals je net las hoef je dus niet perse op een yogamat te gaan zitten of in een moeilijke houding te gaan staan om je hoofd tot rust te brengen. Met 100% aandacht een dagelijkse activiteit doen kan je al veel rust brengen. Pak je cadeau’s bijvoorbeeld in zonder bezig te zijn met wat je daarna gaat doen. Speel met al je aandacht met de kinderen, zonder tussendoor je telefoon te checken. Of maak van je douchebeurt een echt ontspannen activiteit door alles heel bewust te ervaren; de druppels op je huid, de geur van je douchegel en hoe de warmte van het water je spieren ontspant.

Wil je toch ook fysiek spanning loslaten, maar heb je weinig tijd? 10 minuten yoga oefeningen doen kan je al veel ontspanning brengen. Je hoeft geen sessie van een uur te doen of een bodyscan van 45 minuten. Leg de lat niet te hoog voor jezelf. Liever 10 minuten wat kleine oefeningen, dan niets omdat je meer wilt dan op dat moment mogelijk is. Dat is ook yoga; werken en tevreden zijn met wat er op dat moment is.

Heb je inspiratie nodig voor wat je in een paar minuten kan doen? Bekijk onze stoelyoga filmpjes op YouTube zoals deze video om spanning in de schouders los te laten.

 

Dit bericht is geschreven door Mariet en Wietske van Yoga op de Zaak.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x