Toen ik in 2013 begon als ondernemer had ik een missie. Ik wilde ZZP-ers en MKB-ers laten zien dat marketing leuk was. En dat juist zij alles in huis hadden om hun bedrijf op een authentieke manier te laten zien aan (potentiële) klanten. Ik wilde ze ervan overtuigen dat goede marketing van binnenuit komt. Dat het niet gaat om klanten binnenhalen en reclame maken. Ik geloofde zelfs dat het meeste werk in het binnenwerk zit. In vragen als: wat drijft ons? waarom komen wij elke dag ons bed uit om hier te gaan werken? wat is ons verhaal? Het buitenwerk was slechts een vertaling van hetgeen zich binnenin afspeelde.Pas dan zouden we gaan praten over logo’s, beelden, social media, websites, brochures, nieuwsbrieven, etc.
En zo begon ik vol goede moed, vol goede ideeën, vol idealen. En overal waar ik kwam ging het slechts over de buitenkant. Sommige waren wel bereid naar hun verhaal te kijken, maar verder dan een praatje over de geschiedenis ging het niet. En wat deed ik? Ik knikte, ik luisterde, ik schreef. En ging aan de slag met het buitenwerk. Ik riep nog wel een paar keer ‘Goede marketing komt van binnenuit.’ Maar verder dan dat kwam ik niet. Laten we zeggen dat hetgeen ik van binnen ervaarde haaks stond op hetgeen ik zag in de buitenwereld.
Na een tijd besloot ik dat het marketingvak misschien niet aan mij besteed was. Dat het niet meer bij mij paste. Ik deed alleen nog maar marketingprojecten voor bedrijven die naar mijn idee al authentiek waren. Die al doen wat ze beloven. Die al geloofwaardig zijn. Steeds minder vaak deelde ik mijn visie.
Vandaag bedacht ik ineens dat mijn visie op marketing die ik bijna 5 jaar geleden bedacht en uitwerkte nog steeds actueel is. En het gekke is dat ik marketing ondertussen een vies woord begin te vinden. Het is iets geworden voor mij wat gelijk staat aan: jezelf moeten verkopen, anderen overtuigen, je mening/product/dienst aanprijzen, mailinglijsten bouwen.
En dat is nu precies niet de reden waarom ik ooit koos voor het marketingvak. Voor mij ging het altijd om het verhaal. Het verhaal wat een bedrijf te vertellen heeft. Afgelopen vakantie liep ik in een klein stadje in de Provence langs de vitrine van een klein winkeltje. Voor het raam stond een werkbank met oud gereedschap. Op het raam stond erbij geschreven: ‘Het gereedschap van mijn opa’. Achter de werkbank stond een jonge man een leren tas te maken. Mijn hartje maakte een klein sprongetje. Want dat is ook marketing. En ik vond het geweldig. Het was precies de reden waarom ik het ben gaan studeren. Deze man heeft in de paar minuten (of misschien wel seconden) dat ik voor zijn raam stond zijn hele verhaal verteld.
Dat is voor mij marketing met een missie. Dat is het afstemmen van de binnenkant met de buitenkant. En ik merk dat ik er het laatste woord nog niet over gezegd heb. Wordt vervolgd.