Verkopen vind ik niet leuk. En daarmee bedoel ik het aanprijzen van mijn verkoopwaar. Het leuren met producten. Ik weet ook dat ik niet de enige vrouw (?) ben waarbij verkopen een nare bijsmaak heeft.
Toen ik met Denise Hulst in contact kwam en zij me vertelde over haar boek ‘Lanceren kan je leren’ dat ze overigens samen met Marjan Crabtee heeft geschreven, hing ik spreekwoordelijk aan haar lippen. Of ik het boek wilde lezen? Ja, heel graag. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en ben er dezelfde dag nog in gedoken. Daarna werd het vakantie en had ik even iets anders aan mijn hoofd dan verkopen. Het boek verdween uit mijn gedachten. En ik heb er niet meer aan gedacht.
Totdat ik afgelopen week met een collega-ondernemer sprak en het verkoopgebeuren kwam ter sprake. Er ging een lichtje aan en ik haalde het boek weer tevoorschijn. En ik wil je graag vertellen wat ik ervan vond.
Ik vond het een prettig leesbaar boek. Het is alsof Denise en Marjan bij je aan de keukentafel zitten en vertellen wat zij over lanceren weten. In het eerste deel van het boek vertellen ze op een heldere en duidelijke manier welke theoretische achtergrond hun lanceermethode heeft. Laat je hier niet door afschrikken, het wordt luchtig gepresenteerd. Vervolgens vertellen ze over de lanceermethode die uit 10 stappen bestaat. Tot slot wordt elke stap uit deze countdown – zoals ze dat noemen – besproken. Dit laatste vind ik erg handig omdat je zo zelf meteen aan de slag kan.
Zou ik dit boek aanraden? Ja en nee. Ja, als je nauwelijks kennis hebt van online marketing en internetondernemen. En ja, als je graag bij de hand wordt genomen en behoefte hebt aan een praktische leidraad. Nee, als je diverse cursussen gevolgd hebt over online marketing, zoals Marie Forleo of Simone Levie.
De volgende keer als ik een product ga lanceren, haal ik het stappenplan er zeker bij. Al is het maar als checklist.