“Ik moet mijn verhaal vertellen,” hoor ik vaak ondernemers zeggen. Ze bedoelen dat ze een marketingverhaal moeten hebben. Dat als basis dient voor hun over mij pagina en voor hun content op social media.
En dat is meteen waar het in mijn ogen fout gaat. De focus ligt op het resultaat in de buitenwereld.
Een verhaal zodat ze klanten aantrekken. Een verhaal zodat hun aanbod onder de aandacht komt bij de juiste mensen.
Als dat het uitgangspunt is van jouw verhaal, dan is het lastig om het echte verhaal te vertellen.
Want wie zit daar nu op te wachten?
Op wat voor mogelijke manier trek je klanten aan met jouw verhaal over een vervelende middelbare schooltijd?
Of die keer dat je halverwege de wedstrijd ineens stopte en besloot niet meer mee te doen?
Die verhalen vertel je niet.
Je vertelt alleen de verhalen waarvan jij denkt dat jouw ideale klant ze wil horen.
Je gaat verhalen bedenken.
Verhalen die passen bij de beste versie van jezelf.
Dus ga je op storytelling cursus en leer je over de opbouw, zodat je verhaal nog beter wordt.
Dan blijkt het allemaal niet te werken.
Jouw verhaal heeft geen hart.
Terwijl jouw werk wel een hart heeft. Sterker nog, je werkt het liefste van hart tot hart. Je gaat voor echte verbinding.
Doe dat dan ook in je verhalen. Begin niet aan de buitenkant. Schrijf geen verhalen om een goede over mij pagina te schrijven. Schrijf verhalen vanuit je hart. En kijk dan op wat voor manier je deze verhalen kan vertalen naar jou over mij pagina. Of naar andere content.
Dan heb je content die raakt van hart tot hart.
Dan heb je echte verhalen. En die werken altijd voor jou én voor de ander.