Toen ik eindelijk wist wat ik wel wilde, wist ik nog niet hoe ik het moest bereiken. En dat zette mij ontzettend vast.
Net voordat ik in 2013 startte als ondernemer, bezocht ik een coach. Ik had twee ideeën: marketingcoach en agrarische vakantiehuisjes. Ja, bizar. Ik weet het. En ik mocht twee voorwerpen uitkiezen en die op de grond leggen. Ik koos voor een plastic poppetje wat leek op een miniatuur Barbie. En een stukje hout. De Barbie was de marketingcoach en het hout stond bij de vakantiehuisjes. Het gevoel lag bij de vakantiehuisjes en niet bij de Barbie. Mijn keuze was gemaakt.
Toch zijn die vakantiehuisjes er niet gekomen. Wat ik echt wilde was? Ruimte en natuur om me heen. Het masker van Barbie laten zakken. Niet meer doen alsof.
Het woord marketing stond voor mij voor Barbie: het perfecte plaatje laten zien. De wereld mooier maken dan die in werkelijkheid is. Alleen de positieve en mooie kant belichten. En dat voelde nep. Dat wilde ik niet meer.
Ik wilde de waarheid vertellen en dat leek niet te kunnen in marketing. Ik voelde een drang om mezelf te uiten. En toen ik de ruimte er voor maakte, besloot ik een boek te schrijven. En ik wist niet hoe. Ik dacht eraan een schrijfcursus te volgen, maar bij de gedachte alleen al begon mijn lijf hevig te protesteren. Leren hoe ik een boek moest schrijven, dat leek me totaal niet aantrekkelijk. Ik wilde zelf schrijven, zonder te weten ‘hoe het hoort.’ Ik wilde het op mijn manier doen.
Dus dat deed ik. En het boek kwam er. En de recensies waren verbazingwekkend positief. Ik had nog steeds het idee dat ik ‘maar wat had gedaan.’
Ik was altijd zo gericht op het ‘hoe’ van dingen dat ik me niet kon voorstellen dat je ook een project kon uitvoeren zonder van te voren precies te weten hoe je het aanpakt. En nu ik mijn boek geschreven had, wist ik dat wel.
Ik wist dat door te beginnen het ‘hoe’ vanzelf komt. Door te luisteren naar je verlangens en daar actie op te ondernemen.
Ik ben anders naar marketing gaan kijken. Ik wist dat ik marketing en sales leuk zou moeten vinden om een succesvol ondernemer te zijn. Voor mij is sales een onderdeel van marketing. Daar vertel ik een andere keer graag meer over.
Marketing is waarde creëren.
Marketing is zelf-expressie.
Marketing is kunst.
Alles wat ik creëer als marketing, zie ik als kunst. Net zoals mijn boek een kunstvorm is. Een uiting van wat in mij leeft.
Met mijn bedrijf wil ik een meesterwerk creëren.
Een meesterwerk van onschatbare waarde.
Alles wat ik maak, staat in dienst van het meesterwerk.
Ik ga niet een e-mail sturen omdat het weer dinsdag is.
Ik ga niet iets op Facebook posten omdat ik nieuwe leads wil.
Ik ga niet een aanbod doen omdat ik iets wil verkopen.
Ik ga een e-mail schrijven omdat ik iets te delen heb met jou.
Ik ga iets op Facebook plaatsen omdat ik het leuk vind.
Ik ga een aanbod doen omdat ik mijn waarde wil delen met jou.
Nu zie ik mezelf als marketing manager weer zitten achter mijn grote nieuwe Mac. Uren bezig met het maken van een presentatie. Alle energie en liefde erin stoppen. En dat is precies hetzelfde als het schrijven van een boek. De flow, de vreugde, de energie. Op die manier werken aan je marketing is magisch.
P.S. Dinsdag 15 mei geef ik over dit onderwerp een webinar, aanmelden kan hier: https://gwynethleermakers.webinargeek.com/webinar-magische-marketing