Alles draait om identiteit. Toen ik als marketing manager werkte, ging het vooral over de identiteit van de organisatie. Wie zijn we? Waar willen we om bekend staan? Wat vinden we belangrijk? En hoe gaan we dat laten zien aan de buitenwereld? Dat waren de vragen die ik mezelf stelde en die me mateloos boeide.
Toen ik zelfstandig ondernemer werd, stelde ik deze vragen aan mezelf als ‘bedrijf’ en later in de online training van passie naar business aan de deelnemers en aan mijn opdrachtgevers. Identiteit is voor mij de basis van een onderneming, het fundament.
En lange tijd dacht ik ook dat identiteit de basis was voor mijn leven. Als ik nu eerst eens wist wie ik was, dan zou ik het leven leiden dat ik graag wilde. Ik ging bouwen aan een identiteit, zoals je dat met een huis doet. Ik dacht dat ik materiaal moest gaan verzamelen, cement moest gaan draaien, de stenen klaar moest zetten. Dat deed ik ook. Ik werkte hard en binnen no-time was het huis klaar. En het heette Fabulous Business Woman.
Het was prachtig en precies zoals ik het voor ogen had. Ik had er zelfs een ontwerper voor in de arm genomen, zodat mijn huis echt heel mooi zou zijn. Zodat ik trots kon zijn en indruk kon maken.
Toen het huis helemaal af was, wilde ik na een tijdje weer gaan bouwen aan een nieuw huis. En dat was niet de eerste keer dat ik dit deed. Ik dacht dat het kwam omdat ik niet wist wie ik echt was. Dat bleek niet waar. Ik weet heel goed wie ik echt ben. Ik ben het altijd geweest. Diep van binnen is niets veranderd. Ergens heel diep van binnen zit iets wat onveranderlijk, eeuwig en onaantastbaar is.
Dat is niet wat ik laat zien. Ik bouw niet aan een identiteit, ik bouw aan een imago. Een identiteit hoef je niet te bouwen. Dat ben je al. Imago gaat over toevoegen. Identiteit gaat over weghalen. Het weghalen van belemmeringen die je weerhouden om echt jezelf te zijn.