Een lidmaatschap verkopen klinkt heel aantrekkelijk. Je hoeft niet telkens op zoek naar nieuwe klanten doordat klanten periodiek betalen. Zo op het eerste gezicht lijkt het een makkelijker manier om geld te verdienen.
Toch zijn er (succesvolle) ondernemers die gestopt zijn met hun lidmaatschap omdat het simpelweg niet werkte. Het kwam niet van de grond.
Een community bouwen vereist namelijk iets anders dan een los product of een losse dienst verkopen. Het antwoord is heel simpel: het vereist verbinding.
Als je naar de supermarkt gaat en je koopt een pak pasta, heb je niet zoveel verbinding nodig. Natuurlijk heb je wellicht een merkvoorkeur, maar zodra een ander merk in de aanbieding is stap je al over naar een ander merk.
Als je een losse training koopt is er al meer verbinding nodig. Ten eerste moet je van het bestaan van de training afweten, je wilt een klik hebben met degene die de training geeft en je wilt het gevoel hebben dat dit de juiste persoon is om de training bij te volgen. Je hebt vertrouwen nodig voordat je tot koop over gaat.
Als je een community wilt bouwen is er veel verbinding nodig. Je gaat namelijk een lange termijn relatie aan. Je gaat niet zomaar even wat drinken met elkaar en daarna zie je wel verder. Bij een community zit je meteen ergens aan vast. Er is commitment nodig van de leden, maar zeker ook van degene die de community heeft opgericht. Het is geen one night stand, het is een huwelijk.
Nu ik die vergelijking toch getrokken heb. Bij een one night stand zit je nergens aan vast. Instant plezier (of bevrediging ? ) daar ben je naar op zoek. Bij een huwelijk ben je op zoek naar liefde voor het leven. Je bent bereid moeite te doen voor de relatie. Je bent bereid jezelf open op te stellen, je kwetsbaarheden te laten zien: je neemt je authentieke zelf mee in de relatie. En je weet ook dat een huwelijk niet altijd vanzelf goed gaat. Dat je tijd en energie moet investeren. Dat doe je met liefde en plezier omdat je de verbinding voelt met de ander.
Dat is het ook met een community. Het is een groep van gelijkgestemden. Een plek waar je eerlijk kan en mag zijn. Een plek waar je bereid bent jezelf te laten zien. Een plek waar authenticiteit belangrijk is. Dat geldt voor de deelnemers, maar juist ook voor de oprichter. Als jij niet bereid bent om eerlijke verhalen te delen, om je kwetsbaarheden te laten zien, om authentiek te durven zijn dan werkt een community niet voor je. Net zoals een huwelijk dan niet werkt.
Een community is allesbehalve snel en makkelijk geld verdienen. Het vergt oprechtheid, aandacht, liefde en toewijding. Als je bereid bent dat te geven aan jouw publiek, dan vormt de community zich vanzelf.
Begin daar dus mee, door bijvoorbeeld het starten van een gratis Facebookgroep. Ga live in die groep, deel je verhalen. Geef tips. Deel je inzichten. Deel jouw ideeën en visie. Vertel over je valkuilen. En deel de obstakels die jij hebt overwonnen. Geef het allemaal weg en verwacht er niets voor terug. Als het moment daar is (en dat voel je vanzelf), start je een betaalde community. De eerste leden zullen zich meteen aanmelden.