Als keurige 23-jarige zat ik achter de balie van de voormalige boerenleenbank met mijn haar in een knotje, mijn pareloorbelletjes in, kokerrok aan, blouseje erop en zoals altijd: hoge hakken.
Ik had net een 80-jarige man geholpen met pinnen, toen de filiaalmanager naar me toe kwam en mij wees op de target van de week: zoveel mogelijk streepjes zetten achter het product internetbankieren. Hij vroeg waarom ik internetbankieren niet ter sprake had gebracht bij mijn vorige klant.
Ik ga niet schaamteloos internetbankieren aansmeren aan een 80-jarige die niet eens zelfstandig kan pinnen. Vergeet niet, dit was 15 jaar geleden!
En toen wist ik het zeker. Ik ga geen producten onder de aandacht brengen om streepjes te kunnen zetten.
Ik gaf de moed niet zomaar op. Het marktonderzoekbureau waar ik ging werken was vast en zeker geïnteresseerd in de juiste producten bij de juiste klanten te brengen. Dat was tot bepaalde hoogte waar. En in de bedrijven waar ik daarna werkte ook.
Toch miste ik altijd iets.
Dat was ware bevlogenheid. Iets doen omdat je niet anders kan. Omdat je niet anders wilt. Omdat je er plezier aan beleeft. Omdat het je vervult. Ja, met liefde. Liefde voor wat je doet.
Hoe is marketing dan? Voelt het als producten door de strot duwen?
Integendeel.
Ik deel een boodschap.
Ik vertel over mijn werk omdat ik het met hart en ziel doe.
Ik breng mijn aanbod onder de aandacht omdat het mijn allerbeste werk is.
Wat houd je tegen om marketing leuk te vinden? Om te gaan staan voor wie je bent. Om je werk te laten zien omdat jij er zo van houdt?
Ik luister graag naar mensen die doen wat ze het allerliefste doen. De energie spat er vaak van af. Hun enthousiasme voelt als mijn enthousiasme. En als ze mij dan vertellen over hun producten, voelt het dan alsof mij iets wordt opgedrongen?
Nee. Juist niet.
Is marketing producten door de strot duwen?
Je mag zelf kiezen.
Ik kies ervoor om vanuit plezier, enthousiasme en passie over mijn werk te vertellen. Mijn marketingwereld zit vol verhalen, magie en creatieve flow.