In 2013 begon ik als zelfstandig ondernemer. ‘Ga jij je aansluiten bij een netwerkgroep?’ werd mij vaak gevraagd. ‘Nee, dat vind ik verschrikkelijk. Dat is niets voor mij en al helemaal niet als het alleen maar vrouwen zijn,’ was mijn standaardantwoord. En gisteren zat ik bij een netwerkbijeenkomst met alleen maar vrouwen.
Je mag van gedachten veranderen. Maar daar ga ik het vandaag niet over hebben. Het gaat over de elevator pitch. Weer zoiets waar ik een ontzettende hekel aan heb. Dus toen ik mee mocht als introducee en het programma zag, wilde ik me meteen weer vluchten. Mijn standaard beschermingsmechanisme. Dit keer bleef ik.
Ergens was ik ook wel nieuwsgierig naar het leuk maken van de elevator pitch. Ik stelde mezelf voor hoe ik helemaal op mijn gemak mijn verhaal kon vertellen. Dit is was ik vertelde:
Mijn naam is Gwyneth Leermakers. Ik help ondernemers met het terugvinden van hun eigenheid en dat ook te laten zien in hun marketing. Ik noem dat marketing met een missie.
Ik heb mijn eigen uniekheid gevonden door het schrijven van een autobiografische roman. Door af te rekenen met een familiepatroon in de vrouwenlijn viel er een blokkade weg om helemaal mezelf te zijn. En was ik in staat dit te koppelen aan mijn werk als marketeer. Ik wil ondernemers helpen om de stap te nemen om echt zichzelf te laten zien en boven de grijze massa uit te stijgen.
Nu zeg ik niet dat dit de perfecte pitch is. Ik kan mezelf hierin nog verbeteren. Het mag nog wat scherper, nog meer ‘typisch Gwyneth.’ Maar het begin is gemaakt. Dus mocht je binnenkort ergens je verhaal moeten doen, gooi er iets persoonlijks is. Veel vrouwen vertellen wat ze doen, maar niet wie ze zijn. En in wie jij bent, maakt jij het verschil.
Hoe persoonlijker jouw verhaal is, hoe beter het wordt onthouden. En hoe leuk je elevator pitch is.