Soms tolt mijn hoofd van de gratis trainingen, challenges en webinars die ik voorbij zie komen. Nog niet zo lang geleden, volgde ik ze. Niet allemaal natuurlijk. Maar wel (te) veel. Mijn mailbox zat er vol van. En ik deed er eigenlijk nooit echt wat mee.
Waarom niet? Omdat het gratis is.
Dat is echt zo. Als ik iets gratis krijg, ben ik niet zo betrokken. Dan heeft hetgeen ik heb gekregen minder waarde. Als ik 1500 euro voor een training heb betaald, dan ben ik wel betrokken. Heel erg zelfs. Dan wil ik er alles uithalen wat erin zit. Want ik heb er voor betaald.
En een tweede wat meespeelt is dat ik selectief ben. Ik volg niet elke maand een training van 1500 euro. Als ik dan een training wil volgen, dan maak ik daar een keuze in. En met gratis deed ik dat niet. Dan schreef ik me in op alles wat voorbij kwam en mijn aandacht triggerde, om vervolgens heel snel weer af te haken.
Door de hoeveelheid informatie lukte het mij ook niet meer om te luisteren naar mijn intuïtie. Om op te merken wat ik zelf wilde.
Ga vandaag je mailbox nog opruimen. Stop met je overal voor aanmelden in de hoop dat het je antwoord zal geven op je vragen. Er is maar een iemand die het antwoord weet en dat ben jij zelf. Ik wil alleen nog maar antwoorden in mezelf vinden. En daar schakel ik soms betaalde hulp bij in van een ander. En alleen als het me echt helpt om naar binnen te keren.
Ben ik het zó mee eens! Zeker als VA op het gebied van online media is er zo veel mogelijk, waardoor je heel snel de richting die je op wilt kwijt raakt. Keuzes maken en er voor gaan ipv met de massa meehollen. Hallo focus!
Inderdaad focus. Van binnen naar buiten. Eerst terug naar jezelf en dan kijken wat je nodig hebt. Ik ben er pas net mee begonnen ;). Bedankt voor je reactie.