Je bent geen salestijger. Je weet best dat bellen de beste manier is om iets te verkopen, maar je bent het gewoon niet van plan. Sterker nog. Je gaat nog liever in loondienst dan dat je je dagen doorbrengt met het bellen van prospects. Warm of koud, het doet er niet toe. Je wilt het niet.
Dit geldt voor mij.
En het kan anders. Op een – voor mij – veel leukere manier. Wat allesbehalve voelt als verkopen, maar als iets wat ik het allerliefste doe: schrijven.
Ik schrijf geen marketingverhalen. Ik schrijf echte verhalen. Ik schrijf niet met het doel te verkopen. Ik deel mijn kennis, ideeën en visie omdat ik daar blij van word. En als ik een aanbod doet, volgt de verkoop vanzelf.
Dat kan jij ook. Ik ga hier de komende week wat mails over sturen. De eerste oefening krijg je zo van me. Zodat je direct aan de slag kan. Maar eerst even dit….
in 2006 had ik een webshop met dameskleding. Ik verkocht voor het eerst online. Nog voordat H&M en Zara aan online verkopen deden. Sterker nog, niemand geloofde in het online verkopen van kleding. Toch had ik al vrij snel 600 e-mailadressen op een lijst in Excel staan. Hoe deed ik dat? Door een online magazine te maken waarin ik de lezers liet zien wat de nieuwe trends waren en hoe zij deze trend konden dragen. De producten uit het magazine verkocht ik in mijn webshop. Geen telefoon aan hoeven raken. Verkopen met inspirerende en relevante content vanuit mijn hart. Want alle kleding zocht ik zelf uit. Als de pasvorm of kwaliteit niet goed was, ging het terug naar de leverancier.
Uitdaging
Nu jij. Je gaat meteen aan de slag. Deze twee type verhalen doen het altijd goed: succes- en faalverhaal. Schrijf een verhaal over een succes dat je hebt bereikt. En schrijf een verhaal over een faalmoment. Laat zien dat je een mens bent van vlees en bloed.
Belangrijk: vertel de waarheid. Ben oprecht. Als je dat niet doet, verdwijnt je geloofwaardigheid als sneeuw voor de zon. En: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Schrijven van goede, inspirerende en relevante content is geen korte termijn strategie. Het is geen snel-succes-formule. Door het schrijven van goede, inspirerende en relevante content maak je jouw bedrijf op de lange termijn waardevoller. Het opbouwen van (online) vertrouwen heeft tijd nodig. En dat het online niet kan, is onzin. Dat zeiden ze in 2006 ook van kleding. En we weten allemaal hoe dat heeft uitgepakt.
In de volgende mail die je maandag van me krijgt ga ik je uitleggen wat de twee redenen zijn waarom er niet van je gekocht wordt, zelfs al heb je goede, inspirerende en relevante content.
Tot slot, heb jij een succesverhaal of faalverhaal geschreven? Deel het met me. Tag mij op Instagram @gwynethleermakers of Facebook of deel het in een reactie onder dit bericht.
Hi Gwyneth,
ik wist niet dat ‘faalverhalen’ graag gelezen worden. Mijn blog en boek zijn gebaseerd op mijn falen. Ik ben dus ‘onbewust’ bekwaam ;-).
Een voorbeeldje van zo’n blog: https://ingevandeweege.blog/ik-ben-een-slecht-voorbeeld/
Met vriendelijke groeten,
Inge
Hoi Inge,
Ik heb het gelezen. Mooi. En wat je heel goed doet is dat het verhaal niet blijft hangen in het falen. Dus op het einde haal je er een inzicht uit. Maar goed… je hebt een heel boek geschreven dus dat weet je wel :).
Bedankt voor je reactie.
Gwyneth