Er zijn heel veel concurrenten en de vraag is: wat doe jij eraan? Natuurlijk ben jij uniek en bijzonder. Maar laten we eerlijk zijn ook niet zo bijzonder en uniek dat er niemand anders is die doet wat jij doet. Sterker nog, er zijn best veel ondernemers die hetzelfde doen als jij. En dat beangstigt jou ook. Want hoe zorg je ervoor dat klanten naar jou komen?
Afstemmen op overvloed helpt misschien voor je zelfvertrouwen, maar de praktijk is simpel. Er zitten twee bakkers in mijn dorp en ik ga daardoor niet meer brood eten. De overvloedige hoeveelheid aan schoonheidsspecialisten maakt niet dat ik elke week een gezichtsbehandeling neem. Over het aantal coaches nog maar te zwijgen.
Natuurlijk kun je hier je ogen voor sluiten (en daarmee uiteindelijk ook je bedrijf). En blijven roepen dat er niemand is zoals jij (en dat is waar). En blijven afstemmen op gedachten van overvloed. Maar hoe zorg jij er nu voor – in de praktijk – dat de keuze op jou valt?
Je zult moeten kiezen. Bijvoorbeeld voor koolhydraatarm brood en lactosevrij gebak waardoor je klanten aantrekt uit de omliggende dorpen en steden die in het weekend speciaal naar jouw bakkerij komen. Of je kiest voor het beperken van rimpelvorming of je kiest voor het coachen van vrouwelijke leidinggevenden bij multinationals.
Zie je het verschil?
Ik kies voor ondernemers die eerlijk willen zijn in hun content. Stoppen met het opvoeren van marketingkunstjes. Die durven kiezen voor het vertellen van het echte verhaal. Zelfs in hun marketing. Die werken vanuit hun hart, maar hun hoofd niet vergeten.
Waar kies jij voor?