De tools gaan niet het verschil maken in je bedrijf

De nieuwste ski’s zorgen niet dat jij een betere skiër wordt.

Een professionele duikuitrusting zorgt er niet voor dat jij een professioneel duiker bent.

Een nieuwe fietsoutfit zorgt er niet voor dat je harder gaat fietsen.

Een vulpen en moleskine notitieboek maken je geen schrijver.

Het klinkt logisch. En toch is de verleiding groot om de aandacht te leggen op de tools in je bedrijf. Hand in eigen boezem, want ik heb drie verschillende websites gehad (in 2 jaar tijd) en twee keer een nieuwe huisstijl laten maken (ook in die 2 jaar). Het klopte telkens niet, dus bleef ik sleutelen aan de buitenkant. Als een skiër dan weer nieuwe ski’s wil kopen, lachen we daar om. Die moet zich eerst concentreren op de techniek, wellicht op skiles. Daar gaan nieuwe ski’s het verschil niet maken.

Maar als je voor de zoveelste keer je teksten op je website aanpast, weer een nieuw logo wilt of nieuwe foto’s. Dan is er niemand die zegt dat dat het verschil niet gaat maken. Soms is het tegenovergestelde waar. En het is natuurlijk ook niet zo dat ik een skiër nooit nieuwe ski’s nodig heeft of een ondernemer nooit een nieuwe website. De vraag is: wat zit er achter?

Vaak is het een verschuiving van de aandacht. Er klopt iets niet. Misschien nog niet het succes waarop je had gehoopt. Wellicht nog niet het aantal klanten dat je had verwacht. Of misschien doe je iets wat je diep vanbinnen niet wilt doen. Dat zijn de dingen die je mag onderzoeken. Niet leuk, want je ervaar ongewenste emoties. En het liefste verstop je die voor anderen, maar ook voor jezelf. Dan krijgen ze dus geen kans om te transformeren. En blijven ze terugkomen, ook als je nieuwe ski’s hebt gekocht, jezelf in een professionele duikuitrusting hebt gehezen of in je nieuwe fietsoutfit op de fiets zit.

Saboteer jezelf niet door je aandacht vooral op de buitenkant van je bedrijf te richten. Door bijvoorbeeld tijd, geld en energie te steken in het laten maken van een online programma. Om er vervolgens achter te komen dat je ook hier geen klanten voor hebt. Begin eerst jezelf vragen te stellen: waarom wil ik nu zo graag een online programma? Wat levert het mij op? Wat heb ik dan wel wat ik nu niet heb? Als het je zonder online programma niet lukt om klanten aan te trekken, dan lukt het je met een online programma ook niet. Het zijn andere ski’s. Je zult dan eerst moeten onderzoeken waarom het niet lukt om klanten aan te trekken. En dat begint bij jou. Uiterst oncomfortabel, ik weet het. Schrijf erover. Dat maakt dat je met een afstand naar de emoties kan kijken. En wellicht lach je dan om het feit dat je nieuwe ski’s wilde kopen. Zaken worden kristalhelder op papier.

In jouw bedrijf gaat het altijd om jou. Mensen kopen van jou. De tools die jij gebruikt zijn altijd ondersteunend. Ze moeten werken voor jou. En niet andersom. Het begint altijd met hetgeen doen wat jij vanbinnen verlangt. Daarop ga je actie ondernemen. Stap voor stap. En dan vindt je vanzelf de juiste tools die daarbij horen.

Zo komt er vanzelf een moment dat jij jouw ski’s inwisselt voor nieuwe. Niet omdat je verwacht dat je een betere skiër wordt. Maar omdat je een goede skiër bent en geniet van mooi en goed materiaal.

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Ik ben benieuwd wat jij vindt, laat een reactie achter.x