In maart 2014 begon ik met B-school van Marie Forleo. Zwanger van mijn tweede kindje was het een mooie bezigheid. Ik was van de straat. Met enthousiasme volgde ik wekelijks de modules. Leuk en leerzaam.
Inmiddels hoogzwanger volgde ik de eerste ronde van MPOP van Simone Levie. Wederom deed ik enthousiast mee. Wederom leuk en leerzaam.
In beide cursussen leerde ik over de ideale klant. Niet geheel nieuw voor mij als marketingcommunicatieprofessional. Als ik maar diep genoeg in het brein van mijn ideale klant zou storten, dan zouden deze vanzelf naar me toekomen. Ik vond het logisch klinken en ging op die manier aan de slag. Aan inlevingsvermogen geen gebrek en ik schreef de ene na de andere blog met in gedachten mijn ideale klant.
Mijn blogs werden gelezen. Ik kreeg inschrijvingen voor mijn nieuwsbrieven en het aantal groeide. Ik zou een tevreden mens moeten zijn.
Dat was ik niet.
Ik voelde me een fraudeur. Een oplichter. Ik voelde me als een typische verkoper; met gladde, clichématige praatjes. En ik zag het ook om me heen. Ik ging me steeds meer irriteren. Dat was niet mijn manier. Wat dan wel?
Recalcitrant als ik ben, besloot ik een tijdje alleen nog maar te schrijven wat ik zelf kwijt wilde. Niet lettende op titels, zoekwoorden, etc. Eigenlijk kon het mij op dat moment helemaal niet schelen of mijn ideale klant mij zou lezen. Ik wilde mijn creatieve vrijheid terug.
Schrijven met de ideale klant in gedachten is een dooddoener voor je creativiteit. Het zet je helemaal vast. Je bent zo in gedachten bij een ander, dat je geen toegang hebt tot je meest waardevolle bron van inspiratie: jijzelf.
Door ‘mijn ideale klant’ los te laten, kreeg ik mijn creatieve vrijheid terug.
Niet veel later zei een familielid tegen mij:
‘Ik hoop niet dat je het verkeerd oppakt, maar jouw blogberichten worden steeds meer jou.’
Een beter compliment kon ze mij niet geven.
Ik was op de goede weg.
Ik ging steeds meer vertrouwen op mijn innerlijke inspiratiebron. En liet het beeld van de ideale klant volledig los. En nog steeds werden mijn berichten gelezen. Maar nu door mensen die geraakt waren, geïnspireerd door mijn verhaal. En dat zijn juiste mijn ideale klanten. Mensen die zich verbinden met mijn verhaal, omdat het ook hun verhaal is. En die daardoor geïnspireerd raken om ook hun verhaal te delen. En dat is waar het mij uiteindelijk om gaat. Vrouwen inspireren zich uit te spreken.
Bekijk hier de rode draad – een cursus in storytelling