Je hoeft niet eens in het bos te gaan lopen om geïnspireerd te worden. Inspiratie is overal. Zo kun je inspelen op de actualiteit, bijzondere dagen en/of feestdagen van die maand, inspiratievragen stellen en vertellen over je aanbod. Laten we eens kijken hoe je dat doet voor deze maand.
Actualiteit
Woensdag 6 november jl. was de lerarenstaking. Een actualiteit waar je op meerdere manieren op in kan spelen. Zo kun je:
- Ingaan op de inhoud. Je mening geven. Ben je het eens of ben je het oneens?
- Je kan ingaan op de omstandigheden van deze actualiteit. Door bijvoorbeeld te delen hoe jij vandaag opvang voor je kinderen hebt geregeld.
- Je kan een opiniestuk van iemand anders over deze lerarenstaking delen.
- Je kan vertellen over een herinnering die het bij jou oproept . Dit hoeft dan niet per se ook een lerarenstaking te zijn, maar iets wat jij hiermee associeert. Maak het niet te moeilijk, kies het eerste wat in je opkomt.
- Het kan ook zijn dat deze staking je heeft doen nadenken over het onderwijssysteem en dat je daar ineens een inzicht over kreeg. Dat kun je dan delen. Het fijne aan dit soort berichten is dat het ook na de actualiteit zijn waarde behoudt.
In het algemeen kun je dus als volgt over een actualiteit delen:
- Een eigen opiniestuk
- Een opiniestuk van iemand anders
- Een herinnering
- Een inzicht naar aanleiding van de actualiteit
- Een verhaal over de omstandigheden voor jou door deze actualiteit.
Bijzondere dagen
Elke maand heeft wel een paar bijzondere dagen. Of het nu feestdagen zijn of dagen die bijzonder zijn voor jou. In november zijn dat:
- Sint Maarten
- 11-11: carnaval
- Sinterklaas intocht
Denk ook eens aan een verjaardag of een jubileum. Allemaal momenten om verhalen te delen. Zorg er wel voor dat het altijd context gebonden is. Daarmee bedoel ik dat de mededeling dat jouw kind zijn/haar zwemdiploma heeft gehaald op zich niet echt heel interessant is. De context waarin het gebeurde wel. Heeft jouw kind watervrees overwonnen? En is dat iets wat bij jouw klanten ook speelt? Plaats een verhaal altijd in de context. Dat maakt het relevant voor lezers.
Inspiratievragen stellen
Stel jezelf wat open vragen. Laat de antwoorden door je heen stromen. Dus schrijf gewoon op wat er in je opkomt. Daarna kun je er een bericht van maken. Beter nog, laat de teksten een dag liggen en maak er dan een verhaal van. Zo voorkom je dat je al ingehouden bent als je schrijft. En als je er niets van wil publiceren, dan hoeft het niet.
Enkele vragen waar je op door kan schrijven:
- Wat moet mij van het hart?
- Wat raakt mijn klanten in het hart?
- Wat wil ik oplossen?
Aanbod
Vertel over jouw aanbod van deze maand. Wat staat er op het programma? Heb je een evenement? Geef je een training? Geef je een webinar? Zijn er nog plekken vrij voor 1 op 1 begeleiding? Heb je speciale producten voor de feestdagen die mensen kunnen pre-orderen. Zijn er nieuwe producten? Of zijn er producten die niet meer terug komen? Vergeet absoluut niet te delen wat jouw aanbod is.
Tot slot, marketing is heel simpel: je deelt je visie, ideeën en kennis. En je doet een aanbod.
De content kalender voor de maand november, kun je hier gratis downloaden.