Bang om zichtbaar te zijn (wat jij nog niet over mij weet).

Zomer 2006, ik zie mezelf nog zitten op de handdoek, met mijn zwart gehaakte bikini aan, bij een bergmeer in Oostenrijk. In mijn hand een klein notitieboekje, daarin het plan voor mijn webshop. Na de vakantie zou ik aan de slag gaan.

Zara en H&M deden niet aan online verkoop. Wehkamp was een van de eersten die de stap maakte van postorder naar online. Het was ook geen gat in de markt, niemand zeg het zitten. Want kleding moet je passen, voelen en zien. Online kleding verkopen? Dat werkt niet, zei iedereen om me heen.

Ik begon toch. Na de zomervakantie liet ik een webshop maken. Fotografeerde de kleding en hield zelfs een online magazine bij. Ik liet iedereen weten dat ik een webshop begonnen was. En toen een vriendin van mij, mijn mail kreeg, dacht ze dat het van Wehkamp was. Terwijl ik mezelf een amateur noemde, zag zij me aan voor een professional. Ik zag dat toen niet.

Mijn webshop liep goed. Ik adverteerde via Google en binnen een paar maanden had ik 600 mensen op mijn mailinglijst. En vanaf het begin kreeg ik bestellingen. Ik kocht mijn kleding in Amsterdam en Brussel. En kocht een nieuw Deens merk in dat de Nederlandse markt wilde betreden. Ik was het eerste verkooppunt, nu ligt het bij de Bijenkorf. Niet alles ging van een leien dakje. De meeste merken hadden geen vertrouwen in ‘online verkoop’ en wilde geen kleding aan mij verkopen. Online werd echt als minderwaardig gezien. En ze geloofden er ook niet in, want… kleding moet je passen, voelen en zien. Zeker zo’n merk als dat van hen. Dat ga je niet ‘dumpen’ op het internet. Ondertussen bewees ik het tegendeel: bestellingen kwamen binnen.

Toen gebeurde het. Ik liep in Albert Heijn. Ik was bijna 1 jaar bezig en bracht dagelijks pakketjes met kleding weg. Ik stopte bij het tijdschriftenrek en pakte de Cosmopolitan Shopping eruit. Ik bladerde en ineens viel mijn oog op een artikel met mijn naam: StyleRoom. Ik was in shock. Ik bedacht me dat ik blij zou moeten zijn. De media had mij spontaan opgepikt.

Maar ik was niet blij. Ik was bang. Ik was zichtbaar. En het zou een kwestie van tijd zijn voordat ‘ze’ er achterkwamen dat ik een klein onbelangrijk meisje uit Brabant was die vanuit haar flatje een webshop runde en zich groter voor deed dan ze was. Dus ik stopte met mijn webshop.

Ik was zo bang om gezien te worden, dat ik vluchtte. En natuurlijk had ik allerlei ‘goede’ excuses. Ik kon mijn baan in loondienst na 1 jaar niet opzeggen, dus mijn webshop was niet zo’n goudmijn als ik dacht. Ik was het zat om elke dag naar het postkantoor te rijden. Het was een kwestie van tijd voordat ‘de grote jongens’ mij in zouden halen. En zo verder…

Jarenlang vertelde ik niemand over mijn webshopavontuur. Het zat verstopt in mijn hokje: mislukt. Deurtje dicht, niet meer aan denken. Nu kijk ik er anders tegenaan. Ik zie dat ik een geboren pionier ben. Dat mijn intuïtie klopt. Dat ik erop mag vertrouwen en dat ik mag doorzetten. Omdat niet meteen zichtbaar is of een nieuw idee succesvol zal worden. Wat betreft online verkopen is er geen speld meer tussen te krijgen. Dat had ik goed gezien.

En wat ik nu sterk voel is dat marketing nooit meer hetzelfde zal zijn. Dat de manier waarop het vak de afgelopen 10-20 jaar is uitgeoefend binnenkort volledig achterhaald zal zijn. Ik zie ook dat vrouwen hierin een belangrijke rol spelen. Er zijn nog heel veel onbenutte kansen. En dit is het moment om voorop te gaan lopen.

Dat doe je door deel te nemen aan de Magische Marketing Week van 25 juni t/m 2 juli. Marketing zal daarna nooit meer hetzelfde zijn. En over 10 jaar maken we de balans op. En dan weten we dat wij aan de vooravond stonden van een grote verandering op marketinggebied. Net zoals 10 jaar geleden de webshops opkwamen en bijna niemand het écht geloofde. Dat is nu idem dito.

Marketing magisch maken? Dat kan niet. Het gaat om het volgen van de stappen die we vroeger geleerd hebben op school. Het heeft altijd zo gewerkt en het zal altijd zo werken. En toch weet ik zeker dat het anders gaat zijn. En ik neem je graag mee in mijn marketingwereld, vol verhalen, magie en creatieve flow.

 

Abonneer
Laat het weten als er
4 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
6 jaren geleden

Hoi, ik ben benieuwd wat mee doen met de marketing week inhoud zodat ik kan kijken hoe ik fit praktisch in kan plannen.

5 jaren geleden

Wauw. Wat een inzicht geeft dit stuk mij over dat knagende gevoel over mijn bedrijf. Yep, bang dat ‘ze’ erachter komen dat ik minder ben/heb te bieden dan ze denken. Oef, die kwam binnen. Maar zo fijn dát ie binnen kwam. Nu kan ik er iets mee! Dankjewel!

4
0
Ik ben benieuwd wat jij vindt, laat een reactie achter.x